نقش گیرنده درکنترل چاقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

در تحقیقی که اخیراً توسط دانشمندان دانشگاه بوستون انجام گردید، نقش گیرنده ی A2b- type adenosine  در تنظیم علایم بیماری دیابت نوع 2 القاء شده توسط رژیم های پرچرب و پرکلسترول مشخص گردید.

 این یافته ها بصورت آنلاین در PLoS ONE  به چاپ رسید.دانشمندان دریافتند که گیرنده ی A2bAR  یک هدف مناسب برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.رژیم های پرچرب و پرکلسترول سبب القا تغییراتی در چگونگی تنظیم قند خون توسط بدن می شوند . واین سبب افزایش تولید مولکولهای آدنوزین توسط سلولها می شود.

A2bARبه صورت طبیعی به عنوان یک گیرنده بروی سطح سلولهای بدن قرار دارد که توسط مولکولهای آدنوزین فعال می شود . این رسپتور نقش اساسی در تنظیم التهاب که در دیابت نوع 2 و چاقی دخیل است، بازی می کند. برای بررسی فعالیت گیرنده ی A2bARاز طریق رژیم غذایی پرچرب و پرکلسترول محققین از یک مدل ازمایشگاهی که فاقد گیرنده A2bARو مقایسه نتایج با گروه کنترل استفاده کردند. هنگامیکه این گروه با رژیم غذایی پرچرب و پرکلسترول تغذیه شدند ، میزان ابتلا به چاقی و علایم بیماری دیابت نوع 2 افزایش یافت. این علایم شامل افزایش مقدار قند خون و افزایش میزان انسولین بود. هنگامیکه گروه کنترل با چنین رژیمی تغذیه شدند، میزان A2bARافزایش یافت که نتیجه ی آن کاهش ترشح انسولین و بالا رفتن میزان قندخون و چاقی بود. یک ارتباط جدید همچنین بین بیان insulin receptor substrate 2 , A2bAR  و پیام رسانی انسولین کشف شد . نتایج نشان داد که میزان TRS-2  پروتئین که قبلاً به عنوان حد واسط تأثیرگذاری انسولین شناخته شده بود، در بافت های گروه فاقد A2bARدچار اختلال می شود و موجب بالا رفتن مقدار قند خون می شود.

هنگامیکه A2bARدر گروه کنترل بوسیله ی عوامل دارویی تحریک می شود (قسمت رژیم غذایی پرچرب و پرکلسترول ) میزان TRS-2بالا می رود و قند خون پایین می آید.فعال سازی فارماکولوژیکی A2bARنشان داد که نقش جدید شناسایی شده در پیام رسانی رو به پایین سبب تنظیم مقدار TRS-2می شود که نهایتا موجب بهبود علایم دیابت نوع 2 القا شده توسط رژیم پرچرب و پرکلسترول می شود .

شیوع دیابت نوع 2 و چاقی در تمام جهان رو به افزایش است و این دو فاکتور عوامل اصلی افزایش بیماریهای قلبی عروقی در جهان هستند .برای ایجاد ارتباط در مورد این نتایج در انسان محققین به بررسی نمونه های بافت چربی افراد چاق پرداختند. نتایج نشان داد که درمقایسه با افراد لاغر بیان A2bARدر افراد چاقی که چربی بالایی دارند همراه با افزایش التهاب است که دلیل محکمی در مورد ارتباط آن با بیان TRS-2می باشد.

دکتر Ravidمی گوید: مطالعه ی اخیر به نقش A2bARدر حفظ میزان TRS-2   که یک تنظیم کننده ی گلوکز و هموستازی انسولین است، اشاره دارد.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/07/120726135236.htm